Waarom?

Meestal gaan de dingen vanzelf. Je bent veerkrachtig, kan inspelen op veranderingen, initieert ontwikkeling, je geniet, etc. En soms lukt je dat niet (meer). Je hebt geen idee waarom niet. De balans tussen wat je werkelijk wil en wat je denkt te ‘moeten’ is (even) zoek. Haptonomie kan je weer terug brengen bij je gevoel, zodat je weer naar je werkelijke ‘ik’ kunt gaan en luisteren. Niet je gedachten en overtuigingen leiden je verder, maar je innerlijk kompas, je gevoel, je lijf! En dat is wat je altijd bij je hebt en waar je altijd op kunt vertrouwen. Het vertrouwen op je innerlijk kan juist de disbalans zijn op dit moment. Met haptotherapie gaan we op zoek naar vertrouwen in jezelf.

Ongemerkt was het erin geslopen. Ik was mijzelf niet meer. Als werkende moeder liep ik mijzelf voorbij, voordat ik het in de gaten had…
Ik ben dan
ook nog van het type ‘gewoon doorgaan’, en dan komt er een moment dat je geen stap meer kunt verzetten. Heftig, eenzaam, angst, van alles.Ik dacht: ‘Hoe nu verde? Dit kan ik niet alleen.’ Ik had goede dingen over haptonomie gehoord. Met spanningn ging ik het aan, haptotherapie. Daar leerde ik dat het veel prettiger en eenvoudiger is om op mijn gevoel te leven. Niet altijd in mijn hoofd, steeds meer vertrouwen op mijn lijf.

Door aanrakingen en oefeningen tijdens de sessies gingen mijn ogen open. ‘Dit is wat ik doe!’ 

Ik kan met de volle overtuiging zeggen, ‘Aan deze sessies heb ik heel veel gehad’. Ik vond mijzelf weer terug door te gaan voelen.

Toen ik een burnout had, zei een collega wel eens: ‘Je zou eens naar een haptonoom moeten gaan’. Ik hoorde zijn verhaal beleefd aan en vermeed het onderwerp haptonomie de rest van de dag.

Als ik aan haptonomie dacht, zag ik altijd beelden van zweverige therapie waarbij een vreemde therapeut aan je gaat zitten. Hoe kan dat in hemelsnaam helpen bij een burnout?

Indicaties haptotherapie

  • onverklaarbare (fysieke) klachten
  • vermoeidheid
  • stress
  • depressie
  • rouw en verlies
  • burn out
  • relatieproblematiek
  • persoonlijke groei /ontwikkeling
  • faalangst of paniek
  • hoofdpijn
  • werkgerelateerde klachten

Ik had last van hyperventilatie, paniekaanvallen en clusterhoofdpijn. Continu moe, gespannen, weinig kracht en vaak geen zin in dingen. In mijn zoektocht naar ‘dit moet anders’ kwam ik haptotherapie tegen.

Aangeraakt worden en oefeningen maakte dat ik langzaam mijn lichaam weer begon te voelen en hee…..ik had ook voeten en tenen! Ik realiseerde mij dat ik vooral had gevoeld door te denken. Ik schakelde mijzelf uit. Het leren voelen en waarnemen in mijn lijf was moeilijk voor me. Toch merkte ik gaandeweg dat het me rust gaf. Na een sessie was ik vaak moe. Door te voelen, voelde ik een diepe vermoeidheid maar ook rust die er eindelijk kon en mocht zijn.

Ik heb veel over mezelf geleerd en ontdekt: ik mág boos zijn, ik mág nee zeggen (doe dat nu ook vaker), ik mág af en toe rust nemen (en doe dat nu ook) en ik hoef niet alles te kunnen. Ik VOEL nu wanneer ik moe ben en kan daar aan toegeven. Ik slaap beter, heb bijna geen last meer van angst en de clusterhoofdpijnen zijn weg. Het was een flink traject, maar het is het dubbel en dwars waard geweest!